Tour de France

Tour de France

Le Tour

Al jaren volgt REMEPRO.NL de Tour de France, de laatste jaren draaien we mee in het grote media-circus dat de Tour begeleidt. Naast onze fotoreportages op Le Tour Foto Side zullen wij u vanuit dit blog ook een textuele bijdrage proberen te leveren!

Gevallen

Le Tour 2011Posted by REMEPRO.NL 12 Jul, 2011 10:05:36

De eerste Tour de France-week van 2011 is alweer achter de rug, een week waarover lang kan worden nagepraat.

Bijna elk jaar wordt de eerste week van de Tour gekenmerkt door (grote) valpartijen. Ieder jaar weer, wordt 'schande' gesproken, is er kritiek op het parcours, de onderlinge verhoudingen in het peleton en de organisatie. Elk jaar wordt geroepen 'dit jaar is het wel heel erg', maar als we het rationeel beschouwen, is ook dit jaar niet anders dan voorgaande jaren. Ja, oke, wij Nederlanders vinden het dit jaar erger, omdat 'onze mannen' niet zonder schade de eerste week zijn doorgekomen. Gesink zit met moeite nog op zijn fiets, Hoogerland zit met 33 hechtingen en dan hebben we ook nog de spanjaard Garate in Nederlandse dienst die als gevolg van een valpartij moest opgeven.
Tuurlijk zijn de valpartijen dit jaar ingrijpend in het klassement, zo rijden we zonder de favorieten Vinokoerov en Van den Broecke, maar verloren we in voorgaande jaren ook niet toppers in de eerste week? Denk aan Schleck, maar ook aan Armstrong, die weliswaar door kon rijden maar zeker schade had opgelopen? En zo zijn er nog vele, vele anderen te noemen die de afgelopen jaren in de eerste week van de Tour letterlijk uit de Tour vielen.

* Tom Boonen, een van de slachtoffers van valpartijen in de eerste week

Uiteindelijk zijn de renners zelf verantwoordelijk. Te dicht langs een stoeprandje rijden, te hard afdalen, te veel risico nemen. Ze zijn er zelf bij.
Anders ligt het natuurlijk bij echte pechvogels. Een onoplettende toeschouwer die te dicht bij staat en een renner tot val brengt, een motorrijder met fotograaf die de fiets van Sorensen meesleurt tijdens een discutabele inhaalmanoevre, en dan natuurlijk de franse TV-wagen die Flecha, en daarmee Hoogerland, op schandelijke wijze omver rijdt. Dat is gewoon echte pech voor de renners, waar zij zelf niets aan konden doen.

* Hoogerland, voordat hij in het prikkeldraad wordt gereden

Al jaren is de discussie over de veiligheid van de renners onderwerp van gesprek. Natuurlijk rijden er veel auto's en motoren mee in de koers, maar als iedereen gewoon met zijn verstand hier mee omgaat, is dat zeker niet teveel. Het kan best minder, ook dat is helemaal waar, maar 'de 5000 man' die de Tour dagelijks meebrengt, rijden echt niet allemaal in de koers mee. Slechts een klein deel heeft de juiste bevoegdheden om tussen de renners te mogen komen, het meerendeel van de volgers rijdt voor de koers uit, of op de zogenaamde Route Itenaires, buiten het parcours om dus.
Ook de regelgeving is duidelijk, er is zelfs een dik boekwerk waarin staat wat je wel en niet mag. Alleen, als je als organisatie niet hard optreedt tegen overtreders van de regels, dan gaat het mis.

Zelf rijden we al wat jaartjes mee met het Tourcircus. Wij rijden met blauwe stickers, ofwel, wij mogen over het parcours rijden, zolang we maar ruim voor de renners uit rijden. De koers wordt 'geopend' door twee motoren van de gendarmerie, daar moeten wij dus voor blijven. Maar ook als we dus niet tussen de renners rijden, moeten we ons terecht aan regeltjes houden, er zijn dan wel geen renners in de buurt maar wel duizenden fans langs de weg, die, hoe dom dan ook, nog steeds onverwachts of onoplettend de weg op lopen. Wij houden ons dan natuurlijk ook meestal braaf aan de regels, maar zelfs buiten de koers zien wij genoeg 'collega's' die het niet zo nou met de regeltjes nemen. Nu is dat natuurlijk al niet goed te praten, maar het feit dat er nauwelijks sancties worden uitgevoerd, is de basis van het probleem. Zo blijft iedereen steeds ietsje verder gaan om de grens op te zoeken wat kan en wat niet kan. De regel die het meest wordt overschreden is de snelheid, iedereen scheurt er lustig op los. Maar ook het verkeerd inhalen, op verkeerde momenten inhalen, stilstaan op plekken waar het niet kan/mag, parkeren op plaatsen die niet overeenkomen met je accreditatie en rijden waar je niet mag, zijn overtredingen die wij maar wat vaak zien, zonder gevolgen.

Wij zijn er van overtuigd, dat als de organisatie beter toeziet en sneller straft, de mentaliteit van de volgers in de Tour weer op het juiste niveau komt, en de kans op incidenten geminimaliseerd wordt. Dan hoeft het aantal voertuigen 'in koers' niet drastisch verminderd te worden, hooguit een paar extra regels ingevoerd te worden.

* Ook Gesink kwam niet ongeschonden door de eerste week

  • Comments(0)//letour.team-remepro.nl/#post11

Le Tour 2011

Le Tour 2011Posted by REMEPRO.NL 01 Jul, 2011 00:09:53

Het circus is weer van start. De tenten staan weer opgeslagen, de ploegen zijn weer gearriveerd en de circa 3.000 volgers staan in de startblokken. De Tour gaat weer beginnen!

Dit jaar is de Vendee weer uitgekozen als startplaats. Na de uitstapjes naar Monaco en Nederland de afgelopen twee jaar, start de Tour dit jaar net als in 2005 in de streek van de Oesters, de eilanden, en Thomas Voeckler. De eerste etappe is weer geen proloog, maar gelijk een lange rit van 191,5km, waarbij de officiele start plaatsvindt op een weg die het eiland Noirmoutier met het vaste land verbindt, maar alleen als het eb is.
De tweede dag staat een ploegentijdrit op het programma, waarna het circus op de derde dag de Vendee verlaat en richting Bretagne vertrekt.

Het mediadorp is opgeslagen in de plaats Les Herbiers. Vandaag 29 juni is het perscentrum geopend, en wordt het stadje langzaam maar zeker overspoeld door journalisten, fotografen, technici en begeleiders van Le Tour. Op de parkeerplaats van het perscentrum werden de auto's voorzien van de tourstickers, en werd een laatste hand gelegd aan de eigen bestickering van de voertuigen, toeters ingebouwd, en de communicatiemiddelen getest. Binnen ging het er tijdens de persconferenties met o.a. Contador gelijk weer heftig aan toe: iedereen wil het beste plaatje schieten. Daarna de perszaal in om de foto's te versturen naar de redactie, de interviews uit te werken of de gemaakte video's te monteren. Gelukkig was er ook een 'ontspanningsruimte' voor de pers, waar onder andere van heerlijke oesters genoten kon worden.

Op donderdagmiddag trok het halve circus naar het amusementspark Puy du Fou, op enkele kilometers afstand. In dit park van de Vikkingen, Ridders en Jonkvrouwen werden in een heuse Arena de ploegen gepresenteerd. Zo'n 7.000 toeschouwers zagen in een volgepakt stadion de renners als helden de Arena betreden, afgewisseld door fraaie voorstellingen van de 'normale bewoners' van het park. Weer eens wat anders dan het standaard op de fiets aan komen rijden, in een rijtje opstellen, en praatje houden en weer wegfietsen. Gezien de twitter berichten van oa de nederlandse deelnemers, werd deze 'show' ook door de renners op prijs gesteld.

Uiteraard op http://www.letourfotoside.nl een uitgebreid verslag hiervan!

Enig 'smetpuntje' op deze middag, naast het omver rijden van een cameraman, was de manier waarop Alberto Contador werd ontvangen. Bij het betreden van de Saxo-ploeg volgde een massaal fluitconcert door de arena. Nu kunnen de fransen er altijd al slecht tegen als een niet-fransman meerdere malen hun Tour wint, maar als er dan ook nog een proces tegen de winnaar van vorig jaar loopt in verband met verdenking van doping, is de fluittoon natuurlijk snel gevonden.
Helemaal raar is het niet, want het is natuurlijk erg dubieus, dat het proces wederom is uitgesteld, en Contador dus onder verdenking de Tour mag rijden. Het zal toch wat zijn, als Contador wederom de Tour wint, en daarna schuldig wordt bevonden...

Laten wij echter maar van het positieve uitgaan, en hopen op een nieuwe winnaar. Misschien onze eigen Gesink wel, die aantoont in vorm te zijn, en de verwachtingen dan ook hoog zijn. Maar natuurlijk tippen ook wij Schleck, Evans, en misschien wel Vinokoerov als winnaar. Wie het uiteindelijk zal worden? Over ruim drie weken weten we het!

Vive le Tour!

  • Comments(0)//letour.team-remepro.nl/#post10