Tour de France

Tour de France

Le Tour

Al jaren volgt REMEPRO.NL de Tour de France, de laatste jaren draaien we mee in het grote media-circus dat de Tour begeleidt. Naast onze fotoreportages op Le Tour Foto Side zullen wij u vanuit dit blog ook een textuele bijdrage proberen te leveren!

Drukte en chaos

Le Tour 2012Posted by REMEPRO.NL 10 Jul, 2012 21:47:10

Vandaag is de eerste rustdag in de 99ste Tour de France, tijd om terug te blikken op de eerste week, die wij weer van dichtbij hebben meegemaakt.

Vorig jaar werd de wielerwereld opgeschud door de vele, ernstige, valpartijen, maar vooral door het ongeluk waarbij onze landgenoot Hoogerland slachtoffer was: een van de vele volgauto's reed hem aan waarna hij in het prikkeldraad werd gelanceerd. Direct werd er volop geroepen dat 'dit zo niet langer kan' en er 'veel te veel auto's en motoren' in Le Tour rondrijden. Een logisch gevolg, dat de organisatie van Le Tour, voor 2012 strengere maatregelen aankondigde.

Zo gezegd, zo gedaan. Minder auto's met toestemming om 'tussen de renners' te rijden, strengere eisen aan de bestuurders, minder gastenwagens, minder journalisten, en minder pers achter de finishlijn. Ook wij werden in de rangorde een stukje teruggeplaatst, en werden geconfronteerd met pagina's tekst die 'voor accoord' getekend retour moesten worden gestuurd. Allemaal heel begrijpelijk, en ook wij hebben vorig jaar gepleit voor strengere regels.

En toen ging de Tour van start. Op 28 juni het voorstellen van de ploegen in het centrum van Luik, en dan op 30 juni eindelijk de start. Op naar veilige Tour!

* presentatie van de Vacansoleilploeg met Hoogerland

De proloog was een tijdrit over 6,4km door de straten van Luik, daar kon weinig misgaan, maar de volgende dag was het al gelijk raak: een grote valpartij. En zo ging het elke dag: tijdens de laatste kilometers, op rechte stukken, op rontondes. Met op vrijdag de grootste valpartij, met de grootste gevolgen. Pettachi vond het nodig, om in een razend peloton, zijn over-schoentjes uit te doen, en aan zijn ploeggenoot te geven. Die stopte ze in de zakken op zijn rug, reed dus even zonder hand op rem, en kon dus niet reageren toen het peloton afremde. Bijna het hele peloton tegen de grond, veel uitvallers, en veel nederlanders betrokken. Zo belandde Wout Poels in het ziekenhuis en klapte, net als vorig jaar, Gesink hard tegen het asfalt.

* Uitwendig viel de schade bij Gesink na de eerst val nog mee, maar de tweede val drie dagen later zou tot gevolg hebben dat Gesink in de eerste heuvels moest lossen

Ondanks de strengere maatregelen dus 'evenveel' valpartijen. En ja, zelfs dit jaar weer een renner aangereden door een volgauto, al waren de gevolgen minder erg. Overigens was ook in het gebied achter de finishlijn de chaos niet minder groot dan voorheen. Daar ligt zeker nog een taak voor de pers om de renners en diens veiligheid meer te respecteren, maar na finish komen de renners te stilstand en is de chaos dus met name overlast en niet direct een gevaar voor de veiligheid.

Moet de oorzaak dan wel gezocht worden in het aantal volgauto's rondom de Tour? Nee, niet alleen. Natuurlijk, wie niets te zoeken heeft rondom de renners, moet daar niet toegelaten worden. Beperkt aantal fotografen, prima. Minder gasten? Uitstekend, die staan maar langs de route of nemen de helicopter (zolang dat goed gaat...). Nee, de oorzaak moet óók gezocht worden, in het peloton.

* Cavendish was een van de grote slachtoffers tijdens de valpartij op weg naar Rouen

Dit jaar schreeuwden de omstanders, na de valpartijen, al snel dat er teveel wielrenners meedoen. 22 teams, dat moest maar minder worden. In onze ogen net zo snel en makkelijk geroepen, als vorig jaar dat er minder volgers 'in koers' moesten. Of er nou 220 renners of 160 rijden, maakt echt niet uit. Een andere oplossing die snel kwam: de oortjes moeten uit! Het zou afleiden, 'net als mobiel bellen in de auto', en alle ploegleiders zouden roepen 'nu naar voren', terwijl er voor in het peloton nou eenmaal geen plaats voor 200 man is, je kan niet allemaal voorop rijden... Alsof een renner niet zelf bepaalt of weet wanneer hij naar voren moet...

Nee, wij denken dat het vallen niet zo eenvoudig op te lossen is. Het hoort er gewoon bij, zeker als de renners alleen maar risico's blijven nemen. Als je op je fiets tegen de 70km/u rijdt, moet je gewoon niet op elkaar zitten. Bij 140 in de auto moet je ook niet kleven op je voorganger. Alleen de schade en schande zullen de renners wijs worden, voorzichtiger koersen, en uiteindelijk minder vallen. Het is dus een kwestie van tijd, en hoe spijtig het voor de slachtoffers en sponsoren ook is: de valpartijen zullen er blijven, zolang de mindset van de renners niet veranderd....

* Ook Tyler Farrar werd in de eerste week slachtoffer

  • Comments(0)//letour.team-remepro.nl/#post12