Tour de France

Drukte en chaosLe Tour 2012

Posted by REMEPRO.NL 10 Jul, 2012 21:47:10

Vandaag is de eerste rustdag in de 99ste Tour de France, tijd om terug te blikken op de eerste week, die wij weer van dichtbij hebben meegemaakt.

Vorig jaar werd de wielerwereld opgeschud door de vele, ernstige, valpartijen, maar vooral door het ongeluk waarbij onze landgenoot Hoogerland slachtoffer was: een van de vele volgauto's reed hem aan waarna hij in het prikkeldraad werd gelanceerd. Direct werd er volop geroepen dat 'dit zo niet langer kan' en er 'veel te veel auto's en motoren' in Le Tour rondrijden. Een logisch gevolg, dat de organisatie van Le Tour, voor 2012 strengere maatregelen aankondigde.

Zo gezegd, zo gedaan. Minder auto's met toestemming om 'tussen de renners' te rijden, strengere eisen aan de bestuurders, minder gastenwagens, minder journalisten, en minder pers achter de finishlijn. Ook wij werden in de rangorde een stukje teruggeplaatst, en werden geconfronteerd met pagina's tekst die 'voor accoord' getekend retour moesten worden gestuurd. Allemaal heel begrijpelijk, en ook wij hebben vorig jaar gepleit voor strengere regels.

En toen ging de Tour van start. Op 28 juni het voorstellen van de ploegen in het centrum van Luik, en dan op 30 juni eindelijk de start. Op naar veilige Tour!

Blog image

* presentatie van de Vacansoleilploeg met Hoogerland

De proloog was een tijdrit over 6,4km door de straten van Luik, daar kon weinig misgaan, maar de volgende dag was het al gelijk raak: een grote valpartij. En zo ging het elke dag: tijdens de laatste kilometers, op rechte stukken, op rontondes. Met op vrijdag de grootste valpartij, met de grootste gevolgen. Pettachi vond het nodig, om in een razend peloton, zijn over-schoentjes uit te doen, en aan zijn ploeggenoot te geven. Die stopte ze in de zakken op zijn rug, reed dus even zonder hand op rem, en kon dus niet reageren toen het peloton afremde. Bijna het hele peloton tegen de grond, veel uitvallers, en veel nederlanders betrokken. Zo belandde Wout Poels in het ziekenhuis en klapte, net als vorig jaar, Gesink hard tegen het asfalt.

Blog image

* Uitwendig viel de schade bij Gesink na de eerst val nog mee, maar de tweede val drie dagen later zou tot gevolg hebben dat Gesink in de eerste heuvels moest lossen

Ondanks de strengere maatregelen dus 'evenveel' valpartijen. En ja, zelfs dit jaar weer een renner aangereden door een volgauto, al waren de gevolgen minder erg. Overigens was ook in het gebied achter de finishlijn de chaos niet minder groot dan voorheen. Daar ligt zeker nog een taak voor de pers om de renners en diens veiligheid meer te respecteren, maar na finish komen de renners te stilstand en is de chaos dus met name overlast en niet direct een gevaar voor de veiligheid.

Moet de oorzaak dan wel gezocht worden in het aantal volgauto's rondom de Tour? Nee, niet alleen. Natuurlijk, wie niets te zoeken heeft rondom de renners, moet daar niet toegelaten worden. Beperkt aantal fotografen, prima. Minder gasten? Uitstekend, die staan maar langs de route of nemen de helicopter (zolang dat goed gaat...). Nee, de oorzaak moet óók gezocht worden, in het peloton.

Blog image

* Cavendish was een van de grote slachtoffers tijdens de valpartij op weg naar Rouen

Dit jaar schreeuwden de omstanders, na de valpartijen, al snel dat er teveel wielrenners meedoen. 22 teams, dat moest maar minder worden. In onze ogen net zo snel en makkelijk geroepen, als vorig jaar dat er minder volgers 'in koers' moesten. Of er nou 220 renners of 160 rijden, maakt echt niet uit. Een andere oplossing die snel kwam: de oortjes moeten uit! Het zou afleiden, 'net als mobiel bellen in de auto', en alle ploegleiders zouden roepen 'nu naar voren', terwijl er voor in het peloton nou eenmaal geen plaats voor 200 man is, je kan niet allemaal voorop rijden... Alsof een renner niet zelf bepaalt of weet wanneer hij naar voren moet...

Nee, wij denken dat het vallen niet zo eenvoudig op te lossen is. Het hoort er gewoon bij, zeker als de renners alleen maar risico's blijven nemen. Als je op je fiets tegen de 70km/u rijdt, moet je gewoon niet op elkaar zitten. Bij 140 in de auto moet je ook niet kleven op je voorganger. Alleen de schade en schande zullen de renners wijs worden, voorzichtiger koersen, en uiteindelijk minder vallen. Het is dus een kwestie van tijd, en hoe spijtig het voor de slachtoffers en sponsoren ook is: de valpartijen zullen er blijven, zolang de mindset van de renners niet veranderd....

Blog image

* Ook Tyler Farrar werd in de eerste week slachtoffer

GevallenLe Tour 2011

Posted by REMEPRO.NL 12 Jul, 2011 10:05:36

De eerste Tour de France-week van 2011 is alweer achter de rug, een week waarover lang kan worden nagepraat.

Bijna elk jaar wordt de eerste week van de Tour gekenmerkt door (grote) valpartijen. Ieder jaar weer, wordt 'schande' gesproken, is er kritiek op het parcours, de onderlinge verhoudingen in het peleton en de organisatie. Elk jaar wordt geroepen 'dit jaar is het wel heel erg', maar als we het rationeel beschouwen, is ook dit jaar niet anders dan voorgaande jaren. Ja, oke, wij Nederlanders vinden het dit jaar erger, omdat 'onze mannen' niet zonder schade de eerste week zijn doorgekomen. Gesink zit met moeite nog op zijn fiets, Hoogerland zit met 33 hechtingen en dan hebben we ook nog de spanjaard Garate in Nederlandse dienst die als gevolg van een valpartij moest opgeven.
Tuurlijk zijn de valpartijen dit jaar ingrijpend in het klassement, zo rijden we zonder de favorieten Vinokoerov en Van den Broecke, maar verloren we in voorgaande jaren ook niet toppers in de eerste week? Denk aan Schleck, maar ook aan Armstrong, die weliswaar door kon rijden maar zeker schade had opgelopen? En zo zijn er nog vele, vele anderen te noemen die de afgelopen jaren in de eerste week van de Tour letterlijk uit de Tour vielen.

Blog image * Tom Boonen, een van de slachtoffers van valpartijen in de eerste week

Uiteindelijk zijn de renners zelf verantwoordelijk. Te dicht langs een stoeprandje rijden, te hard afdalen, te veel risico nemen. Ze zijn er zelf bij.
Anders ligt het natuurlijk bij echte pechvogels. Een onoplettende toeschouwer die te dicht bij staat en een renner tot val brengt, een motorrijder met fotograaf die de fiets van Sorensen meesleurt tijdens een discutabele inhaalmanoevre, en dan natuurlijk de franse TV-wagen die Flecha, en daarmee Hoogerland, op schandelijke wijze omver rijdt. Dat is gewoon echte pech voor de renners, waar zij zelf niets aan konden doen.

Blog image

* Hoogerland, voordat hij in het prikkeldraad wordt gereden

Al jaren is de discussie over de veiligheid van de renners onderwerp van gesprek. Natuurlijk rijden er veel auto's en motoren mee in de koers, maar als iedereen gewoon met zijn verstand hier mee omgaat, is dat zeker niet teveel. Het kan best minder, ook dat is helemaal waar, maar 'de 5000 man' die de Tour dagelijks meebrengt, rijden echt niet allemaal in de koers mee. Slechts een klein deel heeft de juiste bevoegdheden om tussen de renners te mogen komen, het meerendeel van de volgers rijdt voor de koers uit, of op de zogenaamde Route Itenaires, buiten het parcours om dus.
Ook de regelgeving is duidelijk, er is zelfs een dik boekwerk waarin staat wat je wel en niet mag. Alleen, als je als organisatie niet hard optreedt tegen overtreders van de regels, dan gaat het mis.

Zelf rijden we al wat jaartjes mee met het Tourcircus. Wij rijden met blauwe stickers, ofwel, wij mogen over het parcours rijden, zolang we maar ruim voor de renners uit rijden. De koers wordt 'geopend' door twee motoren van de gendarmerie, daar moeten wij dus voor blijven. Maar ook als we dus niet tussen de renners rijden, moeten we ons terecht aan regeltjes houden, er zijn dan wel geen renners in de buurt maar wel duizenden fans langs de weg, die, hoe dom dan ook, nog steeds onverwachts of onoplettend de weg op lopen. Wij houden ons dan natuurlijk ook meestal braaf aan de regels, maar zelfs buiten de koers zien wij genoeg 'collega's' die het niet zo nou met de regeltjes nemen. Nu is dat natuurlijk al niet goed te praten, maar het feit dat er nauwelijks sancties worden uitgevoerd, is de basis van het probleem. Zo blijft iedereen steeds ietsje verder gaan om de grens op te zoeken wat kan en wat niet kan. De regel die het meest wordt overschreden is de snelheid, iedereen scheurt er lustig op los. Maar ook het verkeerd inhalen, op verkeerde momenten inhalen, stilstaan op plekken waar het niet kan/mag, parkeren op plaatsen die niet overeenkomen met je accreditatie en rijden waar je niet mag, zijn overtredingen die wij maar wat vaak zien, zonder gevolgen.

Wij zijn er van overtuigd, dat als de organisatie beter toeziet en sneller straft, de mentaliteit van de volgers in de Tour weer op het juiste niveau komt, en de kans op incidenten geminimaliseerd wordt. Dan hoeft het aantal voertuigen 'in koers' niet drastisch verminderd te worden, hooguit een paar extra regels ingevoerd te worden.

Blog image * Ook Gesink kwam niet ongeschonden door de eerste week

Le Tour 2011Le Tour 2011

Posted by REMEPRO.NL 01 Jul, 2011 00:09:53

Het circus is weer van start. De tenten staan weer opgeslagen, de ploegen zijn weer gearriveerd en de circa 3.000 volgers staan in de startblokken. De Tour gaat weer beginnen!

Dit jaar is de Vendee weer uitgekozen als startplaats. Na de uitstapjes naar Monaco en Nederland de afgelopen twee jaar, start de Tour dit jaar net als in 2005 in de streek van de Oesters, de eilanden, en Thomas Voeckler. De eerste etappe is weer geen proloog, maar gelijk een lange rit van 191,5km, waarbij de officiele start plaatsvindt op een weg die het eiland Noirmoutier met het vaste land verbindt, maar alleen als het eb is.
De tweede dag staat een ploegentijdrit op het programma, waarna het circus op de derde dag de Vendee verlaat en richting Bretagne vertrekt.

Het mediadorp is opgeslagen in de plaats Les Herbiers. Vandaag 29 juni is het perscentrum geopend, en wordt het stadje langzaam maar zeker overspoeld door journalisten, fotografen, technici en begeleiders van Le Tour. Op de parkeerplaats van het perscentrum werden de auto's voorzien van de tourstickers, en werd een laatste hand gelegd aan de eigen bestickering van de voertuigen, toeters ingebouwd, en de communicatiemiddelen getest. Binnen ging het er tijdens de persconferenties met o.a. Contador gelijk weer heftig aan toe: iedereen wil het beste plaatje schieten. Daarna de perszaal in om de foto's te versturen naar de redactie, de interviews uit te werken of de gemaakte video's te monteren. Gelukkig was er ook een 'ontspanningsruimte' voor de pers, waar onder andere van heerlijke oesters genoten kon worden.

Op donderdagmiddag trok het halve circus naar het amusementspark Puy du Fou, op enkele kilometers afstand. In dit park van de Vikkingen, Ridders en Jonkvrouwen werden in een heuse Arena de ploegen gepresenteerd. Zo'n 7.000 toeschouwers zagen in een volgepakt stadion de renners als helden de Arena betreden, afgewisseld door fraaie voorstellingen van de 'normale bewoners' van het park. Weer eens wat anders dan het standaard op de fiets aan komen rijden, in een rijtje opstellen, en praatje houden en weer wegfietsen. Gezien de twitter berichten van oa de nederlandse deelnemers, werd deze 'show' ook door de renners op prijs gesteld.

Uiteraard op http://www.letourfotoside.nl een uitgebreid verslag hiervan!

Enig 'smetpuntje' op deze middag, naast het omver rijden van een cameraman, was de manier waarop Alberto Contador werd ontvangen. Bij het betreden van de Saxo-ploeg volgde een massaal fluitconcert door de arena. Nu kunnen de fransen er altijd al slecht tegen als een niet-fransman meerdere malen hun Tour wint, maar als er dan ook nog een proces tegen de winnaar van vorig jaar loopt in verband met verdenking van doping, is de fluittoon natuurlijk snel gevonden.
Helemaal raar is het niet, want het is natuurlijk erg dubieus, dat het proces wederom is uitgesteld, en Contador dus onder verdenking de Tour mag rijden. Het zal toch wat zijn, als Contador wederom de Tour wint, en daarna schuldig wordt bevonden...

Laten wij echter maar van het positieve uitgaan, en hopen op een nieuwe winnaar. Misschien onze eigen Gesink wel, die aantoont in vorm te zijn, en de verwachtingen dan ook hoog zijn. Maar natuurlijk tippen ook wij Schleck, Evans, en misschien wel Vinokoerov als winnaar. Wie het uiteindelijk zal worden? Over ruim drie weken weten we het!

Vive le Tour!

Le Tour 2010Le Tour 2010

Posted by REMEPRO.NL 23 Jun, 2011 16:20:28

Uiteraard waren we ook in 2010, het jaar dat de Tour de France startte in Rotterdam, ook van de partij. Op onze website http://www.letourfotoside.nl staan alle verslagen keurig in het archief.

In verband met de geboorte van onze dochter, direct na de Tour, en de aanloop daar naartoe, zijn we er in 2010 niet in geslaagd om naast de fotoverslagen ook nog een tekstuele bijdrage te leveren. Sorry!

Blog image

De Tour is alle dagen feestLe Tour 2009

Posted by REMEPRO.NL 29 Jul, 2009 17:15:07

Zondag 26 juli was het weer zover: de laatste dag van de Tour de France 2009. Drie weken heeft de karavaan een spoor door Frankrijk getrokken, drie weken lang werd de sportmedia gedomineerd door wielrennen, en drie weken lang kon er gespeculeerd worden over wie er zou winnen, wie doping zou gebruiken, en hoe de verhoudingen binnen de Astana-ploeg zouden liggen.

Drie weken lang kon de pers ook weer de grootste zin en onzin schrijven. Als Armstrong maar even naar Contador keek, werd het breed uitgemeten en allerlei conclusies aan verbonden. Het ‘twitteren’ door Armstrong werd als belediging van de pers gezien, maar iedereen nam zijn ‘tweeds’ klakkeloos over of wist het nog op zijn eigen wijze te interpreteren. Wij lezen en zien gelukkig niet alles, maar soms lezen wij een stukje waarvan onze haren weer eens overeind gaan staan. Neem nu de afsluitende column van (notabene oud-wielrenner) Thijs Zonneveld op nu.nl, ‘Parijs is helemaal niet ver’. Hij schetst een sfeer over de laatste startplaats, alsof het een spookdorp betreft. Dat de laatste startplaats niet telt, alleen Parijs die dag nog van belang is. “Traag zet het peloton zich in beweging. Door een haag van dranghekken waar niemand achter staat, rijden de renners het dorp uit.”. Natuurlijk is de laatste dag maar één ding van belang voor de renners: ze halen Parijs, gekoerst zal er niet worden, op het laatste rondje na. Maar het publiek stroomt die laatste ochtend net zo massaal bijeen als alle andere etappes. Natuurlijk, Thijs schrijft zeer mooi en sfeervol, zodat je het bijna voor je ziet, maar onze foto’s bewijzen toch het tegendeel.

Blog image

Overal waar de Tour komt, is het feest. Of het nou de start in Monaco is, de finish in Parijs, of de doorkomst in plaatsjes, waarvan we het bestaan niet eens wisten. Overal zijn de dorpen versierd, stromen de mensen samen, en is men trots dat de Tour hun dorp aandoet. Rotondes worden versierd, de vlag gaat uit, fietsen worden opgehangen. Zelfs het Franse chauvinisme wordt af en toe aan de kant gezet, om een renner van een andere nationaliteit aan te moedigen. Een enkeling durft het zelfs aan, de Amerikaanse vlag op te hangen om Lance een steuntje in de rug te geven. Als je uren van te voren door zo’n dorpje rijdt, staan ze al vol enthousiasme de Tour op te wachten. En of je nou in een volgwagen rijdt, of in je eigen persauto, je wordt hartelijk ontvangen. Zet je de auto even stil om een foto te schieten, komt er altijd wel een fransman een praatje met je maken. Trots op hun dorp, trots op de Tour. Komt de reclamekaravaan voorbij, dan barst het los. Volwassen kerels duiken als kleine kinderen op een gratis petje van Skoda, een promo-pakje wasmiddel wordt ontvangen alsof het een godsgeschenk is. In de tijd tussen de reclamekaravaan en de eerste renner, wordt er nog even een flesje wijn open getrokken, en een stokbroodje weggewerkt, terwijl de geuren van de barbecue die van de warme bakker doen verdwijnen.

Een enkele keer lijkt het respect voor de Tour even vergeten, als op het laatste moment nog plotseling overgestoken moet worden, hetgeen tot levensgevaarlijke situaties lijdt, en ook dit jaar weer eens mis ging toen een motorrijder onderuit ging. Laten we het er maar op houden, dat dit komt doordat men zo’n verkeersdrukte in de dorpjes niet gewend is en de gevaren onderschat.

Volgend jaar is het Grand Depart in onze nuchtere landje. Twee dagen staat Rotterdam in het teken van Le Tour. Wij vragen ons af, of het publiek ook zo enthousiast en massaal toestroomt als in de kleine Franse dorpjes. Of de versieringen niet alleen van de gemeente afkomen. Om nog maar te zwijgen over de kleine dorpjes in Zeeland, die de Tour liever zien gaan dan komen, omdat de zondagsrust verstoord wordt. Wij hebben nu al nachtmerries over kerkgangers die op het laatste moment de weg blokkeren, half-stok hangende vlaggen en andere protesten, waarmee niet alleen het respect naar de organisatie, maar zeker richting de wielrenners, ver te zoeken is.

In de Tour is het elke dag feest. Of er nou gekoerst wordt of niet, of de rit spannend is of saai. Miljoenen mensen worden jaarlijks langs de route even uit de dagelijkse sleur en zorgen weggehaald, even een dagje in een andere wereld gebracht. En dat is ook veel waard.

TourhectiekLe Tour 2009

Posted by REMEPRO.NL 17 Jul, 2009 19:06:53

Al een aantal jaren maken wij onderdeel uit van de perskaravaan die de Tour de France begeleidt. Elk jaar weer hectisch, maar elk jaar weer fantastisch om mee te maken. Dit jaren hadden we gekozen om de eerste week aanwezig te zijn.

Dit jaar was de start in Monaco. ‘Traditioneel’ had de organisatie dus weer gekozen voor een startplaats buiten het eigen land, maar op zich heeft dat wel zijn charmes. En natuurlijk kijken we ook naar de start van de Tour 2010 in Rotterdam. In ieder geval toonde Monaco aan, net zo blij met de start van de Tour te zijn, als de jaarlijkse Grand Prix. Overal grote banners, vlaggen, reclameborden: het kon niemand ontgaan dat de Tour dit jaar de mondaine havenplaats aandeed.
Ook voor de pers was het prima geregeld: voldoende parkeergelegenheid, een ruim opgezet perscentrum, kortingen voor lunches, en een pendeldienst naar de start per boot.

Donderdagavond was de ploegenpresentatie, een mooi voorproefje op de Tour, want zaterdag kan de hectiek pas weer echt losbarsten bij de tijdrit, als opening van de Tour. Voorzien van veel water, zonnebrand, een petje en natuurlijk onze foto-apparatuur trokken wij richting start. Prins Albert mocht de eerste renners wegvlaggen, de media vocht voor de mooiste plaatjes rondom het startpodium, maar.. na het vertrek van de eerste renner (jawel, Van Hummel, een Nederlander!), nam de drukte rondom de start alleen maar toe: Lance Armstrong moest al vroeg vertrekken, en waar Lance komt… vergelijk het met een bak limonade in de zomer waar een zwerm wespen op af komt.

Blog image

Spreek je toeschouwers, dan krijg je steevast te horen dat ze het liefst hebben, dat Lance nog vandaag vertrekt uit de Tour. ‘We don’t like him’. Gekscherend reageren wij steeds met ‘tja, hij is te goed he?’ maar nee, dat is het natuurlijk niet. Ook de pers heeft maar weinig goeds over voor de Texaan. Des te opvallend is het, dat overal waar hij verschijnt, wel iedereen om zijn aandacht vraagt. De pers drukt hem bijna plat, de Fransen klappen, roepen, schreeuwen. Iedereen wil met hem op de foto, en slechts een enkeling durft het aan om een fluitconcert te geven. Bij de start, bij de finish, en zelfs onderweg.

Slechts een momentje leek de aandacht zich niet op Armstrong te richten. Bij de start in Gerona verscheen Johan Cruijff tussen de wielrenners. Als gast van de Rabobank werd hij een dagje meegenomen door Michael Boogerd. En natuurlijk niet voor niks tijdens de etappe naar Barcelona. Zodra Cruijff in beeld kwam, dook de zwerm persmuskieten op hem, om even de aandacht op de Astana-ploeg los te laten. Het publiek scandeerde zijn naam, ‘hij is de grootste!’. Boogerd deed respectvol een stapje op zij, terwijl de organisatie Cruijff op het startpodium wilde hebben. Zelfs de renners leken ontzag te hebben voor ‘El Salvador’. Nummer 14 uit de Tour, Floyd, mocht de meester een handje geven. Helemaal zenuwachtig was de jonge Australier. ‘He is such a great sportsman’. Toen Hiddink twee dagen later ook even wilde genieten van die sfeer, kreeg die als reactie van de renners ‘we hebben wel weer genoeg voetbal gehad hoor’.

Blog image

Ondertussen was de aandacht van de media alweer helemaal terug naar Armstrong. Hij praat weinig met de pers, het moet gedaan worden met zijn twitter-berichtjes en slechts sporadisch een reactie. Op zoek naar spanning en sensatie wordt alles rondom Armstrong breed uitgemeten. Onenigheid in de ploeg, als Contador aanvalt, reacties van Hinault en Prudhomme om de boel op scherp te stellen, maar ondertussen wel een derde plaats op slechts 8 seconden achterstand voor de Amerikaan.

Nee, wij hebben het zo vanaf de zijlijn rustig aanschouwd, en zagen een zelfverzekerde, controlerende Armstrong en gaan er vanuit dat hij zijn achtste Tourzege dit jaar gaat behalen. En als dat onverhoopt niet zo mocht zijn, dan zetten wij ons geld op zijn teamgenoot Contador, met Armstrong als tweede op slechts luttele seconden. En dat is dan geheel door de wielermeester geregiseerd. Want Cruijff is grootste, maar Armstrong komt heel ver in de buurt!

KampioenstruiLe Tour 2009

Posted by REMEPRO.NL 30 Jun, 2009 07:10:09

Afgelopen weekend stonden de Nationale Kampioenschappen op de wieleragenda. Zo werd in Duitsland de nieuwe kampioen Martin Reimer en in Italie Fillipo Pozzato. In Luxemburg nam Andy Schleck de kampioenstrui over van zijn broer Franck, en in Frankrijk, hoe kan het ook anders met zo’n naam, werd Dimitri Champion de nieuwe kampioen.

In Nederland werd het kampioenschap zondagmiddag verreden in Landgraaf. Het werd een zware strijd, mede door de hoge temperaturen, over het mooi parcours met doorkomsten en finish op de fraaie paardenbaan. Voor Thomas Dekker, waarvan de verwachtingen voor de Tour de France hoog zijn, werd het een teleurstellende middag. Door een acute voedselvergifting moest hij maar liefst zeven keer overgeven, waarna de hij strijd moest staken.

In de laatste ronde bleek hoe diep de meeste renners al gegaan waren. Na een aantal vruchteloze ontsnapping, leek niemand meer bij machte om weg te rijden bij de kop en alleen de finish streep over te gaan. De ogen waren al gericht op de twee Raborenners in het laatste kopgroepje van zes, Tjallingi en Langeveld, die gezien de status van de Rabobank niet anders dan deze kopgroep winnend moesten afsluiten.

Maar niets blijft zo onvoorstelbaar als wielrennen. Als uit het niets, kwam vanuit het peleton plotseling ‘good old’ Moerenhout aanstormen. Schijnbaar probleemloos reed hij het gaatje dicht, keek even naar de renners in de kopgroep, waarna ‘rustig’ door te trekken. Niemand was bij machte hem in te halen. Na nog even om te kijken waar de achtervolgers bleven, konden de armen omhoog en was het voor de tweede keer in zijn loopbaan dat Koos Moerenhout het Nederlands Kampioenschap mocht winnen.

De kampioenstrui kwam zo dus toch weer bij de Rabobank terecht, maar wederom zal de nationale driekleur ontbreken in de Tour de France. De ploegleiding van de Rabo had namelijk al besloten, dat Koos niet mee gaat naar de ronde van Frankrijk dit jaar. Tuurlijk, Koos is met zijn 35 jaar niet een van de jongste renners, maar toonde andermaal aan zeker mee te kunnen draaien in de Tour. Het besluit is echter al genomen, wat hopelijk voor de wel geselecteerde renners een extra stimulans is om het goed te doen dit jaar.

Overigens was de overwinning van Moerenhout een aangename meevaller voor de Raboploeg. Lang leek het er namelijk op, dat zij naast de prijzen zouden grepen en als grootste ploeg in Nederland met hooggespannen verwachtingen voor de komende Tour zou dat natuurlijk niet kunnen…

Op naar een schone Tour...Le Tour 2009

Posted by REMEPRO.NL 16 Jun, 2009 19:08:54

Nog iets meer dan twee weken, en dan begint hij weer: de Tour de France. Nog steeds het grootste en belangrijkste wielerevenement ter wereld. Na het succes van de Rabobank in de Ronde van Italië, waar kopman Denis Menchov de eindzege pakte, werd de Tour-koorts de afgelopen weken nog verder aangewakkerd door de goede resultaten die Robert Gesink in de Dauphiné Libéré neerzette. Op dit moment is de Ronde van Zwitserland gestart, en krijgt het deelnemersveld van de Tour gestalte. Hoewel… hoe dichterbij de koers der koersen nadert, hoe groter ook het geruchtencircuit over dopingschandalen weer wordt.

De wielerfederatie UCI en het franse anti-dopingagentschap AFLD hebben de strijd tegen de dopingzondaars weer opgestart. Ongeveer 50 renners krijgen daarbij speciale aandacht, zij zullen tijdens de aanloop meerdere keren gecontroleerd worden, en UCI-voorziter Pat McQuaid kan zich niet voorstellen dat die vijftig man aan de start van de Tour zullen verschijnen. Daarnaast zijn tijdens de Tour zelf zo’n 300 tot 400 dopingcontroles gepland. Met zulke intensieve controles kun je je toch bijna niet voorstellen dat er nog renners serieus van plan zijn de Tour te gaan rijden, zonder een greep in het verboden medicijnkastje te doen. In datzelfde daglicht, kun je je dus ook sterk afvragen, of renners die tijdens de Tour toch ‘betrapt’ worden, wel degelijk verboden preparaten hebben gebruikt, of dat er misschien toch iets mis is met de gestelde grenzen en methodes om doping op te sporen.

Wie zullen zich de komende weken plots vrijwillig terugtrekken uit de Tour? Zal Armstrong misschien toch in ene gaan zeggen dat het ‘misschien maar beter is’ dat hij niet meedoet, en de franse hetze tegen hem daarvan de schuld te geven? Vindt de Rabobank plotseling dat Gesink ‘toch nog te onervaren’ is? Of zullen Evans, Cancellara en Contador ‘toevallig’ de komende week nog geblesseerd raken, omdat ze bijvoorbeeld thuis van het keukentrapje af zijn gevallen? Hoe dan ook, iedere renner die zich nu plotseling terugtrekt, komt wel erg verdacht over. Laten we verder maar hopen, dat als er positieve testen uit de koker komen, die dan voor aanvang van de Tour bekend gemaakt worden, zodat er eindelijk weer eens een schone Tour de France gereden kan worden deze zomer.

--------------

De Tour Foto Side is ook dit jaar weer de Tour aanwezig, en wel vanaf de start tot de negende etappe
http://www.letourfotoside.nl