Tour de France

Tour de France

Le Tour

Al jaren volgt REMEPRO.NL de Tour de France, de laatste jaren draaien we mee in het grote media-circus dat de Tour begeleidt. Naast onze fotoreportages op Le Tour Foto Side zullen wij u vanuit dit blog ook een textuele bijdrage proberen te leveren!

Gevallen

Le Tour 2011Posted by REMEPRO.NL 12 Jul, 2011 10:05:36

De eerste Tour de France-week van 2011 is alweer achter de rug, een week waarover lang kan worden nagepraat.

Bijna elk jaar wordt de eerste week van de Tour gekenmerkt door (grote) valpartijen. Ieder jaar weer, wordt 'schande' gesproken, is er kritiek op het parcours, de onderlinge verhoudingen in het peleton en de organisatie. Elk jaar wordt geroepen 'dit jaar is het wel heel erg', maar als we het rationeel beschouwen, is ook dit jaar niet anders dan voorgaande jaren. Ja, oke, wij Nederlanders vinden het dit jaar erger, omdat 'onze mannen' niet zonder schade de eerste week zijn doorgekomen. Gesink zit met moeite nog op zijn fiets, Hoogerland zit met 33 hechtingen en dan hebben we ook nog de spanjaard Garate in Nederlandse dienst die als gevolg van een valpartij moest opgeven.
Tuurlijk zijn de valpartijen dit jaar ingrijpend in het klassement, zo rijden we zonder de favorieten Vinokoerov en Van den Broecke, maar verloren we in voorgaande jaren ook niet toppers in de eerste week? Denk aan Schleck, maar ook aan Armstrong, die weliswaar door kon rijden maar zeker schade had opgelopen? En zo zijn er nog vele, vele anderen te noemen die de afgelopen jaren in de eerste week van de Tour letterlijk uit de Tour vielen.

* Tom Boonen, een van de slachtoffers van valpartijen in de eerste week

Uiteindelijk zijn de renners zelf verantwoordelijk. Te dicht langs een stoeprandje rijden, te hard afdalen, te veel risico nemen. Ze zijn er zelf bij.
Anders ligt het natuurlijk bij echte pechvogels. Een onoplettende toeschouwer die te dicht bij staat en een renner tot val brengt, een motorrijder met fotograaf die de fiets van Sorensen meesleurt tijdens een discutabele inhaalmanoevre, en dan natuurlijk de franse TV-wagen die Flecha, en daarmee Hoogerland, op schandelijke wijze omver rijdt. Dat is gewoon echte pech voor de renners, waar zij zelf niets aan konden doen.

* Hoogerland, voordat hij in het prikkeldraad wordt gereden

Al jaren is de discussie over de veiligheid van de renners onderwerp van gesprek. Natuurlijk rijden er veel auto's en motoren mee in de koers, maar als iedereen gewoon met zijn verstand hier mee omgaat, is dat zeker niet teveel. Het kan best minder, ook dat is helemaal waar, maar 'de 5000 man' die de Tour dagelijks meebrengt, rijden echt niet allemaal in de koers mee. Slechts een klein deel heeft de juiste bevoegdheden om tussen de renners te mogen komen, het meerendeel van de volgers rijdt voor de koers uit, of op de zogenaamde Route Itenaires, buiten het parcours om dus.
Ook de regelgeving is duidelijk, er is zelfs een dik boekwerk waarin staat wat je wel en niet mag. Alleen, als je als organisatie niet hard optreedt tegen overtreders van de regels, dan gaat het mis.

Zelf rijden we al wat jaartjes mee met het Tourcircus. Wij rijden met blauwe stickers, ofwel, wij mogen over het parcours rijden, zolang we maar ruim voor de renners uit rijden. De koers wordt 'geopend' door twee motoren van de gendarmerie, daar moeten wij dus voor blijven. Maar ook als we dus niet tussen de renners rijden, moeten we ons terecht aan regeltjes houden, er zijn dan wel geen renners in de buurt maar wel duizenden fans langs de weg, die, hoe dom dan ook, nog steeds onverwachts of onoplettend de weg op lopen. Wij houden ons dan natuurlijk ook meestal braaf aan de regels, maar zelfs buiten de koers zien wij genoeg 'collega's' die het niet zo nou met de regeltjes nemen. Nu is dat natuurlijk al niet goed te praten, maar het feit dat er nauwelijks sancties worden uitgevoerd, is de basis van het probleem. Zo blijft iedereen steeds ietsje verder gaan om de grens op te zoeken wat kan en wat niet kan. De regel die het meest wordt overschreden is de snelheid, iedereen scheurt er lustig op los. Maar ook het verkeerd inhalen, op verkeerde momenten inhalen, stilstaan op plekken waar het niet kan/mag, parkeren op plaatsen die niet overeenkomen met je accreditatie en rijden waar je niet mag, zijn overtredingen die wij maar wat vaak zien, zonder gevolgen.

Wij zijn er van overtuigd, dat als de organisatie beter toeziet en sneller straft, de mentaliteit van de volgers in de Tour weer op het juiste niveau komt, en de kans op incidenten geminimaliseerd wordt. Dan hoeft het aantal voertuigen 'in koers' niet drastisch verminderd te worden, hooguit een paar extra regels ingevoerd te worden.

* Ook Gesink kwam niet ongeschonden door de eerste week

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.